©2019 by PR Boutique Prague

  • Barbora Müllerová

Je negativní publicita vždy jen dobrá nebo špatná?

Před pár týdny jeden z našich klientů, malý a přátelský start-up, zaznamenal na internetu článek, který měl lehce negativní tonalitu. Na svém PR pracují zhruba půl roku a už jim to přineslo moc pěknou zpětnou vazbu. Několik médií včetně jednoho z předních deníků vyzpovídalo majitele firmy v rozhovoru, slyšleli jsme mnoho pozitivních hlasů od blogerů a youtuberů, firma dokonce už zaznamenala vzrůst prodejů. Když jsem článek četla, bylo mi to trochu líto. Měla jsem obavy, že klient bude zmatený a zklamaný. Byl to totiž první článek tohoto typu. Začala jsem tedy přemýšlet, jak jim co nejlépe vysvětlit, že to vlastně není zas tak špatné.

Většina z vás asi už někdy slyšela rčení „Špatná publicita neexistuje“, někdy také „špatná reklama, taky reklama“. Je to ale takhle jednoduché?


Představte si, že jste světoznámý výrobce automobilů. Na veřejnost se dostane, že se určitá série aut vaší výroby prodává s vadnými brzdami. Taková zpráva se jistě objeví v mnoha médiích a přinese spoustu negativní publicity. Řadu let měla firma stabilní zákaznickou základnu a její prodeje byly víceméně na stejné úrovni. I když se třeba časem ukáže, že zprávy o vadných brzdách byly nepravdivé a/nebo tým krizové komunikace udělá skvělou práci, prodeje série stejně na určitou dobu poklesnou. Firmě by se dařilo lépe, kdyby k této špatné publicitě nikdy nedošlo.


V posledních několika měsících jste možná četli o rockové skupině Threatin. Tahle banda z USA si naplánovala evropské turné v oblíbených klubech, kterým přislíbila slušný počet předem prodaných vstupenek. Na sociálních sítích se pyšnila téměř 40,000 sledujícími, a všechno tedy nasvědčovalo tomu, že je skupina poměrně populární. Jaké to asi bylo překvapení pro první z klubů, když se na koncert přišli podívat (doslova) dva fanoušci! Pro Threatin to samozřejmě znamenalo značnou dávku negativní publicity. Počet prodaných lístků byl lživý a sledující na sociálních sítích zaplaceni. Ať už to bylo jakkoli, pokud tato kapela na počátku dostala na svůj koncert dva lidi, po této velké publicitě by stoprocentně přilákala mnohem více diváků! Sama i znám několik takových, kteří by na koncert šli; ze zvědavosti, setkat se s autory tohoto žertíku, a nebo prostě pro zábavu, protože lidi mají občas zvláštní zálibu ve špatných věcech.


Pro malou začínající firmu je cílem PR aktivit informovat veřejnost o tom, že jejich produkt nebo služba existuje. Zejména je tomu tak v případěproduktu, který je jedinečnou novinkou na daném trhu. Pokud na trhu působí již zaběhlá konkurence, úkolem PR potom bude také vysvětlit, proč je produkt této firmy lepší. Zjednodušeně lze říct, že můj startupový klient, který zatím nemá vybudovanou stálou základnu zákazníků ani žádnou konkurenci na trhu, nemá vlastně moc co ztratit. Když o něm nikdo nemluví, nikdo o jeho produktu neví. Když o něm někdo mluví s občasným lehce negativním podtextem, stále jsou lidé informováni o existenci jeho produktu. Může to i vzbudit větší zvědavost, na základě které si potenciální zákazníci zjistí o produktu více informací a vytvoří si vlastní názor. V tomto případě není pochyb o tom, že je i negativní publicita dobrá.


Jestli je negativní publicita vlastně dobrá nebo špatná, je velmi individuální, a někdy může být ta hranice velmi tenká. Stejná negativní publicita může být dokonce dobrá i špatná pro jednu a tu samou firmu v závislosti na ostatních faktorech, jako jsou typ produktu nebo momentální pozice společnosti na trhu. Jak jsem očekávala, náš klient se negativního tónu publikovaného článku vyděsil. Byl naštvaný na novináře a chtěl hned nějak zasáhnout. Potom jsme si o tom popovídali...




12 zobrazení